Öka din avslutskvot

Rolf Laurelli  är en av grundarna till Konsulthuset och bloggar på stjarnsaljarna.se Läs hans augusti-blogg nedan.
Öka din avslutskvot
 
Mål för månaden
Under den närmaste månaden
ska du koncentrera dig på att öka din avslutskvot. Du ska öka ditt anseende som professionell säljare och framgångsrik affärsman eller affärskvinna.
 
Avslutet
Du ska veta, att om du måste göra tio förhand­lingsmöten för att åstadkomma en enda affär, så är din effektivitet på väg att förbättras. Jag menar, att om du kan klara av en affär genom att göra tio besök, så kommer du också snart att kunna klara av att göra en affär genom att göra bara nio besök. Och när du har klarat av att göra en affär på nio besök, så har du utvecklat din effektivitet så att du snart kommer att kunna göra en affär genom att avisera åtta kundbe­sök. På detta sätt kommer du att utveckla din fram­gång så att du så småningom gör det till en självklarhet att det blir en framgångsrik affär då du går in i en säljsituation. Du tillfredsställer dina kunders behov med din produkt och dina tjänster samt ditt personli­ga säljarbete som hjälper kunden att köpa. Du blir en ansedd säljare.
 
Visst kommer du att klara det?
 
Avslutskvot
Du kommer att kunna gå in i en förhandling i förvissningen att alltid lyckas med att hjälpa din kund med att köpa av dig. Du gör det lätt för kunden att köpa av dig. Du lär kunden hur han ska köpa. Ett besök blir en affär, ett orderavslut. Din avslutskvot blir 1:1, istället för 1:10 som det var i början.
 
Vad tror du om detta? Kan det fungera för dig?
 
Styrka i tanken
Inse sanningen i tanken att du aldrig kommer att misslyckas och bli besviken eller deprimerad, beroende på att din be­slutsamhet att lyckas överskuggar alla misslyckande­känslor och ger dig styrka i försäljningsarbetet.
 
Framgångsvanor, goda vanor ska bli din fram­gångsnyckel. Du lär dig att inse skillnaden mellan framgångar och misslyckanden. Den ligger i tillämpning av olika vanor. Du måste utveckla dessa goda vanor till att bli en del av din personlighet!
 
Jobbar du på dina vanor?
 
Gör så här
Här kommer några råd i samband med att du hjälper kunden till beslut:

För det första: Då kunden accepterar din affär ska du stärka honom i sitt beslut och sin uppfattning. Stärk hans känsla av att han har gjort en bra affär. Säg exempelvis: ”Jaha Jonas, jag vet att det här systemet kommer att motsvara dina krav och att du kommer att få alla de fördelar vi varit överens om. Grattis och tack för en positiv överenskommelse!”
 
För det andra: Så snart affären är klar ska du inte uppehålla dig mer hos kunden. Du avslutar lugnt samtalet, tackar, säger adjö och går.
 
Nu säger jag. Grattis till en bra order och en god affär!
 
Så lyckas du!

  • Ett avslut är att hjälpa kunden fram till ett beslut som är motiverande och bra.
  • Det gäller att höja intressenivån hos kunden då du närmar dig beslutstillfället.
  • Ställ din avslutsfråga till kunden och håll sedan tyst. Den som talar sist har vunnit.
  • Var avspänd när du går in i avslutsmomentet. Spänn dig inte.
  • Du ska göra avslutet då kunden är mogen att besluta sig. Inte då du vill.

Nu – Lycka till med affärerna!

Kommentarer inaktiverade.