Otroliga säljresultat

Otroliga säljresultat

Jag vill lära dig hur du fördubblar din försäljning.

Mål för månaden

Öka din försäljning med hundra procent. Det kan du göra om du sätter krav på dig själv att du nu ska göra dubbelt så många affärer under den närmaste månaden mot vad som är vanligt. Sätt upp kravet på dig själv, planera hur du ska göra och sätt i gång omedelbart!

Med en tydlig målsättning och med mängder av aktiviteter för att nå målet kommer ditt resultat. Bakom ett resultat ligger nämligen flera insatser. De tre viktigaste är: A. Val av kunder som du ska prioriteras. B. Mängd av säljinsatser som du lägger ned mot dessa kunder. C. Den kvaliteten du satsar på dessa insatser. Det är så du kan nå dina mål och åstadkomma resultat.

Vilken av dessa tre ska du först och främst prioritera?

Sälj mer genom fler besök

Din tid är ett viktigt konkurrensmedel. Lägg aldrig in ditt första besök för dagen mitt på förmiddagen eller mitt på eftermiddagen. Den mest lämpliga ordningen för besök ser ut så här: Första besöket 08.50. Andra besöket 15.50. Tredje besöket 10.50. Fjärde besöket 13.50. Femte besöket 12.10 för lunch med kund.

Kan detta fungera för dig?

Boka inte tid på fixerade timmar. Om en säljare ringer och föreslår möte klockan 10.00 så tickar det undermedvetna i hjärnan. ”Hallå, hallå – den här säljaren kommer att uppehålla mig minst en timme, kanske två”. Det är för mycket, så kunden säger – Nej! Det är därför som du ska lägga tiden 10 minuter före eller efter hel timme. Du får en bättre chans att få ett – Ja! Det fungerar.

Pröva – så får du se!

Bevis styr mot beslut

Ta reda på din kunds önskemål och anpassar ditt förslag till situationen. Argument som du kopplar till förslaget svarar på frågan varför kunden ska tycka eller göra som du föreslår. Där efter bör du tydliggöra och konkretisera ditt förslag och argument med väl valda bevis. Kunden vill nämligen bedöma nytta och få bevis i stället för påståenden. Bevis kan vara referenser, studier, undersökningar, uttalanden, mätningar och tester.

Vilka bevis kan du använda?

Innehåll och retorik är säljsamtalets två dimensioner. Den ena beskriver substansen och själva budskapet som framförs. Den andra omfattar framställningsform för budskapet. Tänk alltså på vad du ska säga och hur du ska säga det. En bra pedagogisk modell är – tala om vad du ska säga (introduktion), säg det (presentation), tala sedan om vad du har sagt (sammanfattning).

Hur kan du göra så? Och när kan du göra så?

Principer för säljresultat

Grunden för din framgång är: 1. Du måste boka besök för att kunna göra besök. 2. Du måste tala med kunder för att få ett positivt beslut. 3. Du måste se till att din order blir påskriven eller bekräftad. 4. Ditt resultat påverkar din lön och eventuell provision. Det är det som är grunden för all framgång i försäljning, nämligen – kundbesök.

Hur kan du öka ditt resultat?

 

Så lyckas du!

  1. Välj rätt kunder för dina insatser! Satsa på att kontakta de som har potential.
  2. Planera hur du oftare och mer ska påverka dem! Gör en bearbetningsplan.
  3. Förbättra innehåll och retorik i dina presentationer! Vad tänker du säga och hur tänker du säga det?
  4. Boka besöken rätt för att utnyttja tiden effektivt! Tveka inte, fundera inte, utan agera så fort du är beredd.
  5. Sätt igång omedelbart!

Nu – Lycka till med affärerna!

/ Rolf Laurelli

Kommentarer inaktiverade.