Skapa din framtid

Rolf Laurelli  är en av grundarna till Konsulthuset och bloggar på stjarnsaljarna.se Läs hans december-blogg nedan.

 

by ROLF on Dec 1, 2014

Öppna ögonen och se hur framgången fungerar

 
Mål för månaden

Under den närmaste månaden ska du sikta på att få nöjda kunder som ständigt kommer åter till dig.

 
Skapa dig en vision

En av de viktigaste motivationsfrågorna är att ha en vision. Ordet ”Vision” betyder Drömsyn. Jag är övertygad om att förutsättning för att lyckas är att ha en dröm om vad du vill. För att känna motivation måste du ha en stark önskan om vad du vill uppnå. Självklart är det bra om du tror på dig själv och har en stark vilja – men utan en vision blir det inget skapande.

Blockera inte dina visioner. Hur kan du ge dina visioner fritt spelrum?

 
Tala sanning

Om du talar sanning så behöver du aldrig försöka att påminna dig om vad du har lovat eller sagt. Sanningen är alltid äkta och stark. Om du visar din kund lojalitet, håller dig till sanningen och har du den rätta rättskänslan så kommer dina kunder tillbaka till dig. Att med smarta glidningar av sanningen och om du använder undanmanöverreringar så kommer du att få problem. Kommer dessutom en kund att misstro dig så kommer du att få problem med kunden.

Tala sanning så slipper du tänka på vad du har sagt.

 
Vinn kundernas lojalitet

”Om du tycker att jag hjälpt dig på ett bra sätt så får du gärna rekommendera mig till någon annan”. Så kan du faktiskt säga till en kund där du levererat en lösning som kunden gillar.
Har du ansträngt dig lite extra för kunden så skapas en lojalitet. Utnyttja den!
Vad gör du för att bygga ömsesidig lojalitet? Hur kan du förmå dina kunder att rekommendera dig till andra?

 
Reagera snabbt

Tänk på hur mycket du uppskattar någon som återkommer snabbt med svar på en förfrågan. Tänk på hur du gillar då någon ringer tillbaka efter bara någon minut, så du slipper vänta i timmar, dagar, veckor och månader.
Reagera snabbt på kundernas önskemål så kommer du att få ett gott utbyte av detta i dina försäljningsresultat.

Visst är det så?

 
Uppträd positivt

Visa en positiv attityd i ditt försäljningsarbete och i allt vad du företar dig.  Säg: ”Mycket bra idé”, då en kund uttrycker en åsikt. Entusiasm och ett positivt uppträdande smittar alltid av sig. Entusiasm fungerar som en magnet och drar kunder till dig. Om du tänker entusiastiskt så blir du också entusiastisk. Lär dig att alltid agera positivt. Om du däremot tar upp något negativt, stöter det oftast bort folk.
Alla människor behöver uppmuntran. Det behövs inte fler som talar om för kunderna vad som är fel i arbetet, i samhället, i världen eller i politiken.
Om du vill bli framgångsrik som säljare så ska du låta alla ord som kommer från dina läppar vara positiva.

Börja med den principen i dag!

 
Så lyckas du!

1. Formulera dina visioner och skriv ned dem.
2. Tala sanning så slipper du tänka på vad du har sagt.
3. Du ska förmå dina kunder att rekommendera dig till andra.
4. Reagera snabbt på kundernas önskemål.
5. Om du tänker entusiastiskt så blir du också entusiastisk.
 
Nu – Lycka till med affärerna! 
/ Rolf

Kommentarer inaktiverade.